Конкурс оповідань “НеСвятеЯбко: секс, стать, тіло, кохання, партнерство, насилля, ілюзії тощо”

…ми не знаємо, як писати секс. Так, як його здебільшого пишуть – нас не влаштовує, бо це або смішно, або тупо, або брехня. Секс у культурному і ширше суспільному просторі подається за стилістикою примітивної реклами, низькосортних любовних романів із романтизацією насилля та підміною понять – навіть у творах високої літератури, не кажучи вже про пересічний дискурс. Отримати реальне уявлення про секс, статеве життя та взаємодію між партнерами, про своє тіло, його потреби та бажання – треба довго шукати, бо фактично (в літературі, в кіно, в образотворчому мистецтві) цього обмаль або нема взагалі. Для ХХІ століття ситуація, м’яко кажучи, сумна й невесела. Отже, створювати тексти, які говоритимуть з нами про те, що і як з нами відбувається насправді – доведеться нам самим. Ну, якщо більше ніхто їх не напише.
Відтак ми пропонуємо вам зробити те, чого досі практично немає в нашій літературі: написати правду про секс і дотичні до цього проблеми. Про те, якою є ця частина нашого життя і якою ви хочете, щоб вона була.
ЛІТЕРАТУРНИЙ КОНКУРСНеСвятеЯбко: секс, стать, тіло, кохання, партнерство, насилля, ілюзії тощо приймає оповідання будь-якого жанру.
Шляхетна мета конкурсу: переосмислити застарілі стандарти, оцінки, описання сексу та партнерства в літературі (надто що стосується насилля, але не лише щодо нього). Ширше – запропонувати нову якість описання сексу, кохання, стосунків, потреб тіла і психіки з позиції чесної відкритої розмови між героями, автором та читачами.
Дедлайн конкурсу: 12.00 20 квітня 2018 року.
Офіційна сторінка у Фейсбуціhttps://www.facebook.com/НеСвятеЯбко-551398875212312/

Засади конкурсу і його основні умови

1. До участі в конкурсі приймаються оповідання будь-якого жанру й стилю художньої літератури (не нон-фікшн, не популярна, не публіцистика тощо, лише худліт). Але дискваліфіковуватиметься будь-яка графомань (умови дискваліфікації див нижче).
2. Оцінюватимуться в рамках конкурсу насамперед сцени сексу (чи дотичні) і проблематика, а вже по тому решта художніх вимірів оповідання.
3. ПРАВДА. Проблема із сексом в тому, що він став одним з вимірів крутості й успішності – але тільки у обмеженій прийнятній гламуризованій формі, а все решта витіснено на маргінеси або взагалі табуюється. В мистецтві і у культурному дискурсі ми маємо красиву або епатажну картинку, але ажніяк не правду. Ми хочемо повернути мистецтво до реальності, якою вона є насправді. Правда і реалістичність описуваного – це одна з найважливіших засад цього конкурсу.
4. Епізод/епізоди із сексом чи дотичної до них проблематики мають бути характеротворчими, тобто розкривати характер персонажів, впливати на проблематику оповідання та історію загалом. Оповідання, де згадані епізоди використовуватимуться заради епатажу чи аби було, де вони не відіграюь важливої ролі в сюжеті – будуть дискваліфіковуватися.

Умови подання й оформлення текстів

1. Мова твору – українська. Перекладені українською оповідання – теж, але переклад має бути якісний і вичитаний.
2. Приймаються лише оповідання, які не були надрукковані станом на день оголошення конкурсу (наразі це 19.12.2017).
3. Обсяг – від 15 до 25 тисяч знаків з пробілами. Шрифт Times New Roman, кегль 12, одинарний інтервал між рядками та абзацами. Формат документів .doc, .txt.
4. Назва файлу – ваше прізвище (або псевдонім, нікнейм тощо), пробіл, назва оповідання. У самому файлі в шапці окремо напишіть ваше прізвище/псевдо/нік, телефон, мейл, назву оповідання, а також категорію та підгрупу конкурсу. (Це потрібно для попереднього відбору та зв’язку з авторами; далі тексти шифруватимуться, судді конкурсу не знатимуть імен учасників.)
5. Загалом конкурс має 4 тематичні категорії: 6+, 10+, 14+, 18+ (описання кожної нижче).
6. Ми створили до кожної категорії конкурсу по 2 підгрупи, щоб забезпечити приблизно рівні умови для учасників: Н – автори-новачки, котрі не мали публікацій, та П – автори, які вже публікувалися. Будь ласка, визначте самостійно, яка з підгруп вам ближча.
7. На одну категорію конкурсу у фаховій підгрупі можна надсилати лише одне оповідання, відтак разом максимум 4 оповідання. Якщо надсилатимете оповідання на різні категорії конкурсу, робіть це окремими мейлами.
8. Всі оповідання надсилайте на скриньку: nesviatejabko@gmail.com Там вони пройдуть попередній відбір, далі будуть зашифровані і відіслані членам журі.
9. Дедлайн – 12.00 20 квітня 2018 року.

Категорії конкурсу

Категорії названі за прикладом маркування вікових обмежень щодо інформації – так одразу зрозуміла і форма подачі, і самі обмеження, і їх причини. Позаяк ми хочемо говорити не лише про секс, а й про все те, що довкола сексу існує, і чути не лише спеціалістів, а й усіх, хто готовий говорити правду, – то логічно розбити групи співрозмовників саме за принципом віку аудиторії. Ми не перевірятимемо, чи ви досвідчений автор, чи брали раніше участь у конкурсах, публікувалися чи ні – групи поділені на умовних “новачків” (Н) та “письменників” (П) лише для того, щоб запросити до гри якомога більше учасників і створити всім відносно рівні умови. До якої групи подавати текст – оберіть самостійно. Отже, почнемо:
Категорії творів для дорослих читачів: Н14+, П14+ Проблематика і засади конкурсу є важливими, але без відвертих сцен у тексті. Вік героїв при цьому може бути будь-який, категорія не означає, що твори мають бути підлітковими.
Н18+, П18+ Оповідання, де про секс, тіло, проблеми та бажання говорять без ремарок та замовчувань. Це не означає, що лише прямим текстом і без художніх метафор тощо – художність тексту має зберігатися, це конкурс з літератури насамперед. Але це категорія, де відкрито і правдиво можна говорити про все.
Категорії творів для дітей-читачів: Тут крім проблематики конкурсу, треба зважати також і на вік аудиторії. Твори для дітей про тіло, взаємини між статями та між людьми взагалі, в сім’ї та поза сім’єю, вимагають від автора глибокого знання і теми, і психології маленьких читачів, і особливостей їхнього сприйняття, і власне навичок писання для дітей. Але такі твори, на нашу думку, навіть більше потрібні, аніж правдиві твори для дорослих.
Н6+, П6+ Твори не про власне секс, звісно, а про людську сексуальність як етичний і тілесний вимір. Короткі сюжети, невеличкі історії в межах 1-3 тисячі знаків, які складатимуться в єдину тематичну історію на 15-25 тисяч знаків. Прості пояснення складних речей, які дозволяють найменшим читачам, з одного боку, орієнтуватися у складному світі, а з іншого – не зводять все до чорно-білої моделі, навпаки, допомагають прийняти, що світ може бути різним. Також історії, які розповідають про небезпеки і як їх уникнути. Також для цієї категорії творів важливі: – проста, але не спрощена, не примітивна мова; мова багата, але без зайвої літературщини, моралізаторства чи сюсюкання; – перевага простих мовних конструкцій над складними; пояснення всіх незрозумілих для дітей молодшого шкільного віку слів, понять, термінів, явищ; – прямі причинно-наслідкові зв’язки у викладі історій.
Н10+, П10+ Одне зв’язане оповідання із цілісним сюжетом, реалістичними персонажами дітьми і дорослими і з однією основною проблемою. Допускаються і вітаються композиційні та стилістичні експерименти, аби їх не було занадто і вони були чітко проявлені в тексті. Не допускається спрощення картини світу (діти цього віку вже цілком здатні розуміти неоднозначність явищ), образів персонажів та проблематики.

Конкурс має попередній відбір,

де визначатиметься художня якість надісланих творів. Неприйняті на конкурс твори отримають коротку рецензію з позначенням причини відмови. Позаяк проект і власне конкурс є літературно-освітніми, то до дедлайну автор може доопрацювати текст і надіслати його повторно або надіслати інший. Після трьох відмов тексти одного автора більше не прийматимуться.
Умови дискваліфікації:
1. Недостатній художній рівень оповідання:
  • Стилістична невправність, незв’язна мова, текст обтяжений штампами, канцеляризмами чи літературщиною. Велика кількість граматичних помилок.
  • Банальна чи примітивна постановка і вирішення проблеми, моралізаторство, лише сюжетний рівень змісту.
  • Банальний простий нецікавий сюжет або навпаки – заплутаний до знемоги і не доведений до логічного розв’язання, з пропущеними логічними зв’язками чи обірваними сюжетними лініями.
  • Притягнута за вуха логіка, роялі в кущах, непродуманий фактаж, який не відповідає реальності чи не вписується у фантприпущення, обтяження тексту зайвими фактами та деталями тощо.
  • Пласкі картонні банальні нереалістичні персонажі.
  • Композиційна нездалість твору (невмілий розтягнений вступ, непрописана зіжмакана кульмінація, недолугий або навмисне епатажний фінал без потреби, злиті в суцільний текст епізоди, використання художніх прийомів задля епатажу і без художньої доцільності). Натомість обґрунтоване смислове використання художніх прийомів, стилістичної гри та різноманітних композиційних рішень вітається.
  • Невідповідність деталей, фактів та стилістики вибраному жанру і формату. Нерозуміння автором художніх прийомів та принципів художності загалом.
2. Нерозуміння автором вікових вимог щодо подання інформації та її художнього втілення. Моралізаторство, сюсюкання, хибний пафос, порушення логіки, примітивізація зображуваного.
3. Невідповідність описуваного дійсності, фантазування за штампованими сюжетами.
4. Еротика заради еротики чи епатажу. Бо задовбало.
5. Все, що перетворює секс та людську сексуальність на інструмент насилля: 5.1. Гламуризація та еротизація насилля. 5.2. Звинувачення жертви, виправдання аб’юзерів, виправдання приниження, знущання чи буллінгу. 5.3. Реклама проституції та пропаганда легалізації проституції. Бо теж задовбало. 5.4. Порнографія і порнофантазії. Уточнення до п. 5: НЕ МОЖНА: порно як жанр, порно заради порно, еротику заради еротики чи епатажу, порнографічні фантазії, далекі від дійсності. Так само не можна гламуризацію насилля, звинувачення жертви, виправдання аб’юзерів чи романтичні штампи про силу пристрасті гвалтівників, садизм та смакування жорстокості. Також НЕ МОЖНА дитячу порнографію. (Виготовлення, збут та розповсюдження творів порнографічного характеру заборонено законом і є кримінальним злочином). МОЖНА: сцени різного ступеню відвертості (залежно від категорій конкурсу), навіть абсолютно відверті, якщо (і якою мірою) вони потрібні для розкриття теми, тобто як частину теми-і-сюжету вашого оповідання можна різноманітні стилістичні чи жанрові ігри. І все це за ОДНІЄЇ УМОВИ: поставлена вами тема і її реалізація мають бути не для епатажу (ХХІ століття, люди, чого ми тут всі ще не бачили?). Не заради картинки. Не заради самозакоханості автора. А передусім як сюжетотворчий чи характеротворчий елемент конструкції художнього твору (див. Основні умови конкурсу, п. 4). (Детальний коментар юриста з приводу порнографії та інших описів насилля. Додаткове роз’яснення НеСвятогоЯбка, чому порностилістика нас не цікавить і що саме цікавить в сексі поза нею.) 6. Неякісний переклад.
7. Три попередні відмови одному авторові.

Судді конкурсу

Судді попереднього відбору: Юлія Джугастрянська (редакторка курсу “Творці_2_0”) та Інна Ковалишена (редакторка журналу “Світ Фентезі”). Судді жанрового блоку оповідань: Олеся Стужук, Людмила Астахова, Остап Українець, Олесь Петік. Судді нежанрового блоку оповідань: Олесь Барліг, Ростислав Мельників, Настя Мельниченко, Тетяна Трофименко. Судді блоку оповідань для дітей: Ілля Стронговський, Юля Ярмоленко, Сашко Дерманський, Тетяна Савченко. (Склад суддів може бути змінений).

Залишити відповідь

Увійти за допомогою: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *